125 — Ist Fortschritt möglich? Ideen als Widergänger über Generationen

125 — Ist Fortschritt möglich? Ideen als Widergänger über Generationen

16 Minuten

Beschreibung

vor 6 Monaten

Was hat mich zu der heutigen Episode motiviert? Ich war
eigentlich in der Nacharbeit der nächste Folge, da bin ich auf
einen Artikel, genauer gesagt, eine Artikelserie aufmerksam
gemacht worden. Und ich möchte in dieser Folge im Wesentlichen
diesen einen Artikel zum Thema machen, weil er mich wirklich
beeindruckt hat, und denke, dass er auch Sie zum Nachdenken
anregen wird.


Bitte an Podcast-Umfrage (sehr kurz) teilnehmen!


Im Jahr 1958 veröffentlicht der britische Observer eine
Artikelreihe zum Thema »Ist Fortschritt möglich«. Autoren in
dieser Serie sind:


C. P. Snow

C. S. Lewis

Jacquetta Hawkes

J. Z. Young

Arnold Toynbee



Zunächst steigen wir mit dem Artikel von C. P. Snow mit dem Titel
»Man in Society« ein, um einen Kontext zu geben. Der Fokus liegt
dann aber auf dem Artikel von C. S. Lewis mit dem Titel »Willing
Slaves of the Welfare State«.


C. S. Lewis war Wissenschafter in Oxford und Cambridge war uns
bis heute für seine Chroniken von Narnia bekannt ist. Er war
außerdem ein Freund von J. R. R. Tolkien.


Hier in den Shownotes noch einige der verwendeten Originalzitate
aus dem Artikel, die ich, wie immer selbst ins Deutsche übersetzt
habe.


»Through luck we got in first with the scientific-industrial
revolution; as a result, our lives became, on the average,
healthier, longer, more comfortable to an extent that had never
been imagined; it doesn’t become us to tell our Chinese and
Indian friends that that kind of progress is not worth having.«,
C. P. Snow


Die weiteren Zitate sind von S. S. Lewis:


»The desire here is for mere survival. Now I care far more how
humanity lives than how long. Progress, for me, means increasing
goodness and happiness of individual lives. For the species, as
for each man, mere longevity seems to me a contemptible ideal.«


 


»I am more concerned by what the Bomb is doing already.«


 


»The H-Bomb a Red Herring: One meets young people who make the
threat of it a reason for poisoning every pleasure and evading
every duty in the present. Didn’t they know that, Bomb or no
Bomb, all men die (many in horrible ways)? There’s no good moping
and sulking about it.«


 


»Observe how the “humane” attitude to crime could operate. If
crimes are diseases, why should diseases be treated differently
from crimes? And who but the experts can define disease?«


 


»Two wars necessitated vast curtailments of liberty, and we have
grown, though grumblingly, accustomed to our chains.«


 


»The modern State exists not to protect our rights but to do us
good or make us good – anyway, to do something to us or to make
us something. Hence the new name “leaders” for those who were
once “rulers”. We are less their subjects than their wards,
pupils, or domestic animals. There is nothing left of which we
can say to them, “Mind your own business.” Our whole lives are
their business.«


 


»If we are to be mothered, mother must know best. This means they
must increasingly rely on the advice of scientists, till in the
end the politicians proper become merely the scientists’ puppets.
Technocracy is the form to which a planned society must tend. Now
I dread specialists in power because they are specialists
speaking outside their special subjects.«


 


»Let the doctor tell me I shall die unless I do so-and-so; but
whether life is worth having on those terms is no more a question
for him than for any other man.«


 


»On just the same ground I dread government in the name of
science. That is how tyrannies come in.«


 


»The question about progress has become the question whether we
can discover any way of submitting to the worldwide paternalism
of a technocracy without losing all personal privacy and
independence.«


 


»What assurance have we that our masters will or can keep the
promise which induced us to sell ourselves?«


»The more completely we are planned the more powerful they will
be. Have we discovered some new reason why, this time, power
should not corrupt as it has done before?«


Referenzen


Andere Episoden


Episoce 124: Zeitlos

Episode 117: Der humpelnde Staat, ein Gespräch mit Prof.
Christoph Kletzer

Episode 106: Wissenschaft als Ersatzreligion? Ein Gespräch
mit  Manfred Glauninger

Episode 92: Wissen und Expertise Teil 2

Episode 76: Existentielle Risiken

Episode 74: Apocalype Always

Episode 73: Ökorealismus, ein Gespräch mit Björn Peters

Episode 72: Scheitern an komplexen Problemen? Wissenschaft,
Sprache und Gesellschaft — Ein Gespräch mit Jan David Zimmermann

Episode 71: Stagnation oder Fortschritt — eine Reflexion an
der Geschichte eines Lebens



Fachliche Referenzen


Is Progress Possible?, The Observer, July—August 1958

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