Podcaster
Episoden
12.11.2025
1 Stunde 5 Minuten
Koffein oder vielleicht sogar etwas Ritalin vor der nächsten
Klausur? Der Versuch, mit vermeintlich leistungssteigernden
Substanzen die Erfolgsaussichten etwa bei Prüfungen zu
verbessern, wird als Neuroenhancement bezeichnet. Damit ist der
Einsatz medizinischer Maßnahmen gemeint, z. B. eben
Substanzeinnahme oder auch Neurotechnologie, die darauf abzielen,
die kognitiven oder motorischen Fähigkeiten oder auch einfach die
Stimmung zu verbessern.
In den letzten Jahren hat man das immer wieder gehört, was
natürlich schnell den Eindruck erzeugt, die Gesellschaft sei
schon voller Neuroenhancer. Ist das aber wirklich so? Wie
verbreitet ist Neuroenhancement in der Gesellschaft? Und wie
gefährlich ist die Nutzung dieser Maßnahmen?
Zu diesen und vielen weiteren Fragen rund um die Thematik hat im
ZiF ein Workshop stattgefunden mit dem Titel „Interdisciplinary
Perspectives on Neuroenhancement: Current Developments and Impact
on the Individual and Society“, geleitet vom
Sozialwissenschaftler Guido Mehlkop, der Philosophin Saskia Nagel
und dem Soziologen Sebastian Sattler, die in dieser Folge über
die Realitäten des Neuroenhancements sprechen.
Linkliste
Webseite Guido Mehlkop
Webseite Saskia Nagel
Webseite Sebastian Sattler
Literatur
Graf, W.D., Nagel, S.K., Epstein, L.G., Miller, G.,
Nass, R., Larriviere, D., 2013. Pediatric neuroenhancement
Ethical, legal, social, and neurodevelopmental implications.
Neurology 80, 1251–1260.
Cinel, C., Valeriani, D., Poli, R., 2019.
Neurotechnologies for Human Cognitive Augmentation: Current
State of the Art and Future Prospects. Front. Hum. Neurosci.
13, 1–24. https://doi.org/10.3389/fnhum.2019.00013.
Dresler, M., Sandberg, A., Ohla, K., Bublitz, C.,
Trenado, C., Mroczko-Wąsowicz, A., Kühn, S., Repantis, D.,
2013. Non-pharmacological cognitive enhancement.
Neuropharmacology 64, 529–543.
Greely, H., Sahakian, B., Harris, J., Kessler, R.C.,
Gazzaniga, M., Campbell, P., Farah, M.J., 2008. Towards
responsible use of cognitive enhancing drugs by the healthy.
Nature 456, 702–705.
https://doi.org/doi:10.1038/456702a.
Husain, M., Mehta, M.A., 2011. Cognitive enhancement by
drugs in health and disease. Trends in Cognitive Sciences 15,
28–36. https://doi.org/10.1016/j.tics.2010.11.002 zur Wirkung
und Wirkweise von Substanzen.
Metzinger, T., 2012. Zehn Jahre Neuroethik des
pharmazeutischen kognitiven Enhancements–Aktuelle Probleme
und Handlungsrichtlinien für die Praxis. Fortschr Neurol Psyc
80, 36–43.
Roberts, C.A., Jones, A., Sumnall, H., Gage, S.H.,
Montgomery, C., 2020. How effective are pharmaceuticals for
cognitive enhancement in healthy adults? A series of
meta-analyses of cognitive performance during acute
administration of modafinil, methylphenidate and
D-amphetamine. European Neuropsychopharmacology.
https://doi.org/10.1016/j.euroneuro.2020.07.002.
Sahakian, B., Morein-Zamir, S., 2007. Professor’s little
helper. Nature 450, 1157–1159.
Sahakian, B.J., Bruhl, A.B., Cook, J., Killikelly, C.,
Savulich, G., Piercy, T., Hafizi, S., Perez, J.,
Fernandez-Egea, E., Suckling, J., Jones, P.B., 2015. The
impact of neuroscience on society: cognitive enhancement in
neuropsychiatric disorders and in healthy people. Phil.
Trans. R. Soc. B 370, 20140214.
https://doi.org/10.1098/rstb.2014.0214.
Racine, É., Sattler, S., Boehlen, W. (2021). Cognitive
Enhancement: Unanswered Questions about Human Psychology and
Social Behavior. Science and Engineering Ethics 27:19. [Link]
Sattler, S., van Veen, F., Hasselhorn, F., El Tabei, L.,
Fuhr, U., Mehlkop, G. (2025): Prevalence of legal,
prescription, and illegal drugs used for cognitive
enhancement across sociodemographic groups in Germany.
Deviant Behavior 46: 253–287. [Link]
Sattler, S., Pietralla, D. (2022): Public Attitudes
towards Neurotechnology: Findings from Two Experiments
Concerning Brain Stimulation Devices (BSDs) and
Brain-Computer Interfaces (BCIs). PLOS One 17: e0275454.
[Link]
van Veen, F., Sattler, S., Mehlkop, G., Hasselhorn, F.
(2022). Feigning Symptoms to Obtain Prescription Stimulants:
A Vignette-Based Study on Its Conditions. Journal of Drug
Issues, 52: 225-249. [Link]
Sattler, S., Linden, P. (2021). Unhealthy Parenting
Strategies: Situational (Dis-)Incentives, Machiavellian
Personality, and their Interaction on Misuse of ADHD
Medication for Healthy Children. Social Science Research 97:
102559. [Link]
Sattler, S., Mehlkop, G., Bahr, V., Betsch, C. (2021).
Why Parents Abuse Prescription Drugs to Enhance the Cognitive
Performance of Healthy Children: The Influence of Peers and
Social Media. Journal of Drug Issues 51: 461-482. [Link]
Hiltrop, K., Sattler, S. (2022): Parents’ Perceptions on
the Debated Parenting Practice of Cognitive Enhancement in
Healthy Children and Adolescents. Journal of Cognitive
Enhancement 6: 373–388. [Link]
Sattler, S., Singh, I. (2016). Cognitive Enhancement in
Healthy Children Will Not Close the Achievement Gap in
Education. American Journal of Bioethics 16: 39-41. [Link]
Sattler, S., Faber, N. Häusser, J. (2023): Working with a
Sleep-Deprived or a Cognitively Enhanced Team Member
Compromises Motivation to Contribute to Group Performance.
European Journal of Social Psychology 53: 1231-1244. [Link]
Baum, M., Sattler, S., Reimann, M. (2023). Towards an
Understanding of How Stress and Resources Affect the
Nonmedical Use of Prescription Drugs for Performance
Enhancement Among Employees. Current Psychology 42:
4784–4801. [Link]
Sample, M., Sattler, S. Racine, E., Boehlen, W. (2023):
Brain-Computer Interfaces, Disability, and the Stigma of
Refusal: A Factorial Vignette Study. Public Understanding of
Science 32: 522-542 [Link]
Huber, S., Sattler, S., Mehlkop, G. (2022). Mechanisms of
Perceived Social Norms: The Mediating and Moderating Role of
Morality and Outcome Expectations on Prescription Drug Misuse
in the Working Population. Deviant Behavior44: 359–380.
[Link]
Sattler, S., Schunck, R. (2016). Associations between the
Big Five Personality Traits and the Non-Medical Use of
Prescription Drugs for Cognitive Enhancement. Frontiers in
Psychology 6: 1971. [Link]
Wiegel, C., Sattler, S., Göritz, A.S., Diewald, M.
(2016). Work-Related Stress and Cognitive Enhancement among
University Teachers. Anxiety, Stress, & Coping 29:
100-117. [Link]
Sattler, S. (2019). Non-Medical Use of Prescription Drugs
for Cognitive Enhancement as a Response to Chronic Stress
Especially When Social Support is Lacking. Stress &
Health 35: 127-137. [Link]
Dubljević, V., Sattler, S., Racine, É. (2014). Cognitive
Enhancement and Academic Misconduct: A Study Exploring their
Frequency and Relationship. Ethics & Behavior 24:
408-420. [Link]
Sattler, S., Forlini, C., Racine, É., Sauer, C. (2013).
Impact of Contextual Factors and Substance Characteristics on
Perspectives toward Cognitive Enhancement. PLoS One 8:
e71452. [Link]
Sattler, S., Sauer, C., Mehlkop G., Graeff, P. (2013).
The Rationale for Consuming Cognitive Enhancement Drugs in
University Students and Teachers. PLoS One 8: e68821. [Link]
Sattler, S., Wiegel, C. (2013). Cognitive Test Anxiety
and Cognitive Enhancement: The Influence of Students’ Worries
on their Use of Performance-Enhancing Drugs. Substance Use
& Misuse 48: 220-232. [Link]
Für das Intro danken wir Niklas Schönfeld, für die Einsprecher
Molina Panzner und Erica Shires und für das Podcast-Cover Corinna
Mehl.
Bei Fragen, Rückmeldungen oder Vorschlägen könnt ihr dem
ZiF-Kommunikationsteam eine Mail an zif-info@uni-bielefeld.de
schreiben oder euch über Instagram unter @zif_bielefeld
melden.
Mehr
15.10.2025
30 Minuten
In the last few years, the rise of right-wing populist and
right-wing extremist parties, politicians, movements, and groups
has become a common phenomenon, contributing to the spread of
far-right discourse and attitudes. And it’s getting worse, as we
currently see in Germany, Austria, the U.S. etc.
A research group at ZiF has worked on this topic for two years
under the title “Normalizing the Far Right”. In this episode,
Paula Diehl and Birgit Sauer, the convenors of the research
group, talk about the different developments, the danger of
normalization of right-wing positions, and about the effects on
democracy.
Links
Website Paula Diehl
Website Birgit Sauer
We are grateful for the intro by Niklas Schönfeld, for the voice
recordings of Molina Panzner and Erica Shires and for the podcast
cover by Corinna Mehl.
If you have any questions, feedback or suggestions, you can email
the ZiF communications team at zif-info@uni-bielefeld.de or get
in touch via Instagram at @zif_bielefeld.
Mehr
17.09.2025
1 Stunde 4 Minuten
Weiblich gelesene Personen interessieren sich nicht für Technik,
männlich gelesene sind nicht so einfühlsam und kluge Menschen
tragen immer Brillen. Stereotype begegnen uns in vielen
unterschiedlichen Situationen und sind häufig vor allem sehr
langlebig, wie die hartnäckigen Vorurteile gegenüber
Blondinen.
Woher kommt das Bedürfnis, Menschen nach Kategorien sortieren zu
wollen, die häufig in Stereotypen münden? Wie entstehen bestimmte
Stereotype und wie setzen sie sich durch? Aus welchen
unterschiedlichen Perspektiven kann man sie in wissenschaftlicher
Hinsicht betrachten?
Darum geht es in dieser Folge im Gespräch mit Benjamin Paaßen aus
der Informatik, mit dem Schwerpunkt KI in der Bildung, mit
Rima-Maria Rahal aus der Psychologie mit dem Schwerpunkt
Entscheidungsfindung, und mit der Soziologin Nadine
Zwiener-Collins mit dem Schwerpunkt Politik und Geschlecht. Alle
drei sind Fellows im ZiF-Postdoc-Netzwerk „Das Junge ZiF“ und
damit reiht sich diese Folge in die ‚Junges-ZiF-Serie‘ ein.
Links
Webseite Benjamin Paaßen
Webseite Rima-Maria Rahal
Webseite Nadine Zwiener-Collins
Publikationen zum Thema:
Paaßen/Morgenroth/Stratemeyer (2016): What is a True
Gamer? The Male Gamer Stereotype and Marginalization of Women
in Video Game Culture.
Zwiener-Collin/Lefkofridi (2023): Unequal political
participation in Austria: Do gender roles matter? In 20
Years Austria in the European Social Survey.
Publikationen Thekla Morgenroth
Für das Intro danken wir Niklas Schönfeld, für die Einsprecher
Molina Panzner und Erica Shires und für das Podcast-Cover Corinna
Mehl.
Bei Fragen, Rückmeldungen oder Vorschlägen könnt ihr dem
ZiF-Kommunikationsteam eine Mail an zif-info@uni-bielefeld.de
schreiben oder euch über Instagram unter @zif_bielefeld
melden.
Mehr
16.07.2025
51 Minuten
One subject we always think about at ZiF is how to support our
fellows and their work in the best ways possible since they have
to combine all their different disciplinary backgrounds, methods
and research cultures in a few months of working together. To
come to terms with these differences often takes up quite some of
the joint research time. How is it possible to avoid more of the
frictional losses and the possible dissatisfaction with
interdisciplinary work? What kind of maybe more unusual – meaning
within the scientific community – methods could be integrated
into the framework of the research group to help them make their
work as efficient as possible?
For the resident research group “Mapping Evidence to Theory in
Ecology: Addressing the Challenges of Generalization and
Causality” a special kind of group work process came into being
and in this episode research group convenor Tina Heger and the
coaches Nora Pfützenreuter and Oliver Szasz talk about this
unique experience.
Linkliste
Webseite Tina Heger
Webseite Nora Pfützenreuter
Webseite Oliver Szasz
We are grateful for the intro by Niklas Schönfeld, for the voice
recordings of Molina Panzner and Erica Shires and for the podcast
cover by Corinna Mehl.
If you have any questions, feedback or suggestions, you can email
the ZiF communications team at zif-info@uni-bielefeld.de or get
in touch via Instagram at @zif_bielefeld.
Mehr
18.06.2025
1 Stunde 11 Minuten
Geschichten über Verbrechen erfreuen sich schon lange großer
Beliebtheit. Ob Kriminalromane im 19. oder True-Crime-Podcasts im
21. Jahrhundert, Erzählungen über Kriminalität
'funktionieren'.
Was genau macht diese Erzählungen aus? Welchen Unterschied macht
es, ob ein*e Polizist*in oder ein*e Täter*in einen Tathergang
nacherzählt? Und wie betrachtet man das Ganze aus
wissenschaftlicher und interdisziplinärer Perspektive?
Darum geht es in dieser Folge im Gespräch mit Holger Schmidt und
Bernd Dollinger, aus der Sozialpädagogik und Soziologie der
Universität Siegen.
Links
Webseite Bernd Dollinger
Webseite Holger Schmidt
Webseite "Center for Interdisciplinary Crime Studies"
Zitat zur Narrationsdefinition: "Narrative is somebody
telling somebody else, on some occasion, and for some purposes,
that something happened to someone or something“
(Phelan/Rabinowitz 2012: 3)
Film: L.A. Crash (Paul Haggis, 2004)
Literaturhinweise
Althoff, M., Dollinger, B., & Schmidt, H. (2020).
Conflicting Narratives of Crime and Punishment. Basingstoke:
Palgrave McMillan.
Bamberg, M. (2006). Stories: Big or small. Why do we
care? Narrative inquiry, 16(1), 165-174.
De Fina, A., & Georgakopoulou, A. (2008). Analysing
narratives as practices. Qualitative Research, 8(3),
379-387.
Dollinger, B. (2019). Changing narratives of youth crime:
From social causes to threats to the social. London:
Routledge.
Fleetwood, J., Presser, L., Sandberg, S., & Ugelvik,
T. (2019). The Emerald Handbook of Narrative Criminology.
Bingley: Emerald Publishing.
Phelan, J., & Rabinowitz, P. J. (2012). Narrative as
Rhetoric. In D. Herman, J. Phelan, P. J. Rabinowitz, B.
Richardson, & R. Warhol (Eds.), Narrative theory: Core
concepts and critical debates (pp. 3-8). Columbus: The Ohio
State University Press.
Presser, L., & Sandberg, S. (2015). Narrative
Criminology: Understanding Stories of Crime. New York: NYU
Press.
Sandberg, S. (2010). What can „Lies“ Tell Us about Life?
Notes towards a Framework of Narrative Criminology. Journal
of Criminal Justice Education, 21(4), 447-465.
Schmidt, H. (2019). Ungerechtigkeit im
Jugendstrafvollzug. Biographische Erkundungen einer
sozialmoralischen Gefühlsregung. Weinheim: Beltz
Juventa.
Schmidt, H. (2023). ‚Unordentliches Erzählen‘.
Anmerkungen zur Rekonstruktion ‚kleiner‘, ‚unvollständiger‘
oder ‚inkohärenter‘ Erzählungen in der Sozialpädagogik und
Kriminologie. Soziale Passagen. Journal für Empirie und
Theorie Sozialer Arbeit, 15(1), 59-76.
Für das Intro danken wir Niklas Schönfeld, für die Einsprecher
Molina Panzner und Erica Shires und für das Podcast-Cover Corinna
Mehl.
Bei Fragen, Rückmeldungen oder Vorschlägen könnt ihr dem
ZiF-Kommunikationsteam eine Mail an zif-info@uni-bielefeld.de
schreiben oder euch über Instagram unter @zif_bielefeld
melden.
Mehr
Über diesen Podcast
Zwischenräume, Schnittstellen, Interdisziplinarität – das ist der
Themenbereich, der mit dem Titel dieses Podcasts, InterSpaces,
angedeutet werden soll. InterSpaces ist ein Wissenschaftspodcast,
der sich mit disziplinübergreifender Forschung auseinandersetzt und
im Zentrum für interdisziplinäre Forschung (ZiF) der Universität
Bielefeld entsteht. Im ZiF wird interdisziplinäre Forschung
in Gruppen gefördert. Diese Perspektivenvielfalt soll auch im
Podcast hörbar werden, weswegen in den meisten Folgen mehrere
Wissenschaftler*innen aus unterschiedlichen Fächern über ihre
gemeinsamen Forschungsthemen sprechen werden. Da am ZiF viele
Forschungsgruppen international zusammengesetzt sind, es aber auch
deutschsprachige Kontexte gibt, ist dies ein zweisprachiger
Podcast. *** Research interfaces and
interdisciplinarity - that is the subject area that the title of
this podcast, InterSpaces, is referring to. InterSpaces is a
science podcast that deals with research across disciplines and is
produced at the Center for Interdisciplinary Research (ZiF) at
Bielefeld University. ZiF is funding different interdisciplinary
research groups and this diversity of perspectives should also be
audible in the podcast, which is why most episodes will feature
several academics from different disciplines talking about their
joint research topics. As many research groups at ZiF are
international, but there are also German-speaking contexts, this is
a bilingual podcast.
Kommentare (0)