InterSpaces

InterSpaces

an interdisciplinary research podcast

Episoden

Episode #20: Von Koffein bis Ritalin: Leistungssteigerung via Neuroenhancement?
12.11.2025
1 Stunde 5 Minuten
Koffein oder vielleicht sogar etwas Ritalin vor der nächsten Klausur? Der Versuch, mit vermeintlich leistungssteigernden Substanzen die Erfolgsaussichten etwa bei Prüfungen zu verbessern, wird als Neuroenhancement bezeichnet. Damit ist der Einsatz medizinischer Maßnahmen gemeint, z. B. eben Substanzeinnahme oder auch Neurotechnologie, die darauf abzielen, die kognitiven oder motorischen Fähigkeiten oder auch einfach die Stimmung zu verbessern. In den letzten Jahren hat man das immer wieder gehört, was natürlich schnell den Eindruck erzeugt, die Gesellschaft sei schon voller Neuroenhancer. Ist das aber wirklich so? Wie verbreitet ist Neuroenhancement in der Gesellschaft? Und wie gefährlich ist die Nutzung dieser Maßnahmen? Zu diesen und vielen weiteren Fragen rund um die Thematik hat im ZiF ein Workshop stattgefunden mit dem Titel „Interdisciplinary Perspectives on Neuroenhancement: Current Developments and Impact on the Individual and Society“, geleitet vom Sozialwissenschaftler Guido Mehlkop, der Philosophin Saskia Nagel und dem Soziologen Sebastian Sattler, die in dieser Folge über die Realitäten des Neuroenhancements sprechen. Linkliste Webseite Guido Mehlkop Webseite Saskia Nagel Webseite Sebastian Sattler Literatur  Graf, W.D., Nagel, S.K., Epstein, L.G., Miller, G., Nass, R., Larriviere, D., 2013. Pediatric neuroenhancement Ethical, legal, social, and neurodevelopmental implications. Neurology 80, 1251–1260.  Cinel, C., Valeriani, D., Poli, R., 2019. Neurotechnologies for Human Cognitive Augmentation: Current State of the Art and Future Prospects. Front. Hum. Neurosci. 13, 1–24. https://doi.org/10.3389/fnhum.2019.00013.  Dresler, M., Sandberg, A., Ohla, K., Bublitz, C., Trenado, C., Mroczko-Wąsowicz, A., Kühn, S., Repantis, D., 2013. Non-pharmacological cognitive enhancement. Neuropharmacology 64, 529–543. Greely, H., Sahakian, B., Harris, J., Kessler, R.C., Gazzaniga, M., Campbell, P., Farah, M.J., 2008. Towards responsible use of cognitive enhancing drugs by the healthy. Nature 456, 702–705. https://doi.org/doi:10.1038/456702a.  Husain, M., Mehta, M.A., 2011. Cognitive enhancement by drugs in health and disease. Trends in Cognitive Sciences 15, 28–36. https://doi.org/10.1016/j.tics.2010.11.002 zur Wirkung und Wirkweise von Substanzen. Metzinger, T., 2012. Zehn Jahre Neuroethik des pharmazeutischen kognitiven Enhancements–Aktuelle Probleme und Handlungsrichtlinien für die Praxis. Fortschr Neurol Psyc 80, 36–43. Roberts, C.A., Jones, A., Sumnall, H., Gage, S.H., Montgomery, C., 2020. How effective are pharmaceuticals for cognitive enhancement in healthy adults? A series of meta-analyses of cognitive performance during acute administration of modafinil, methylphenidate and D-amphetamine. European Neuropsychopharmacology. https://doi.org/10.1016/j.euroneuro.2020.07.002. Sahakian, B., Morein-Zamir, S., 2007. Professor’s little helper. Nature 450, 1157–1159. Sahakian, B.J., Bruhl, A.B., Cook, J., Killikelly, C., Savulich, G., Piercy, T., Hafizi, S., Perez, J., Fernandez-Egea, E., Suckling, J., Jones, P.B., 2015. The impact of neuroscience on society: cognitive enhancement in neuropsychiatric disorders and in healthy people. Phil. Trans. R. Soc. B 370, 20140214. https://doi.org/10.1098/rstb.2014.0214. Racine, É., Sattler, S., Boehlen, W. (2021). Cognitive Enhancement: Unanswered Questions about Human Psychology and Social Behavior. Science and Engineering Ethics 27:19. [Link] Sattler, S., van Veen, F., Hasselhorn, F., El Tabei, L., Fuhr, U., Mehlkop, G. (2025): Prevalence of legal, prescription, and illegal drugs used for cognitive enhancement across sociodemographic groups in Germany. Deviant Behavior 46: 253–287. [Link] Sattler, S., Pietralla, D. (2022): Public Attitudes towards Neurotechnology: Findings from Two Experiments Concerning Brain Stimulation Devices (BSDs) and Brain-Computer Interfaces (BCIs). PLOS One 17: e0275454. [Link] van Veen, F., Sattler, S., Mehlkop, G., Hasselhorn, F. (2022). Feigning Symptoms to Obtain Prescription Stimulants: A Vignette-Based Study on Its Conditions. Journal of Drug Issues, 52: 225-249. [Link] Sattler, S., Linden, P. (2021). Unhealthy Parenting Strategies: Situational (Dis-)Incentives, Machiavellian Personality, and their Interaction on Misuse of ADHD Medication for Healthy Children. Social Science Research 97: 102559. [Link] Sattler, S., Mehlkop, G., Bahr, V., Betsch, C. (2021). Why Parents Abuse Prescription Drugs to Enhance the Cognitive Performance of Healthy Children: The Influence of Peers and Social Media. Journal of Drug Issues 51: 461-482. [Link] Hiltrop, K., Sattler, S. (2022): Parents’ Perceptions on the Debated Parenting Practice of Cognitive Enhancement in Healthy Children and Adolescents. Journal of Cognitive Enhancement 6: 373–388. [Link] Sattler, S., Singh, I. (2016). Cognitive Enhancement in Healthy Children Will Not Close the Achievement Gap in Education. American Journal of Bioethics 16: 39-41. [Link] Sattler, S., Faber, N. Häusser, J. (2023): Working with a Sleep-Deprived or a Cognitively Enhanced Team Member Compromises Motivation to Contribute to Group Performance. European Journal of Social Psychology 53: 1231-1244. [Link] Baum, M., Sattler, S., Reimann, M. (2023). Towards an Understanding of How Stress and Resources Affect the Nonmedical Use of Prescription Drugs for Performance Enhancement Among Employees. Current Psychology 42: 4784–4801. [Link] Sample, M., Sattler, S. Racine, E., Boehlen, W. (2023): Brain-Computer Interfaces, Disability, and the Stigma of Refusal: A Factorial Vignette Study. Public Understanding of Science 32: 522-542 [Link] Huber, S., Sattler, S., Mehlkop, G. (2022). Mechanisms of Perceived Social Norms: The Mediating and Moderating Role of Morality and Outcome Expectations on Prescription Drug Misuse in the Working Population. Deviant Behavior44: 359–380. [Link] Sattler, S., Schunck, R. (2016). Associations between the Big Five Personality Traits and the Non-Medical Use of Prescription Drugs for Cognitive Enhancement. Frontiers in Psychology 6: 1971. [Link] Wiegel, C., Sattler, S., Göritz, A.S., Diewald, M. (2016). Work-Related Stress and Cognitive Enhancement among University Teachers. Anxiety, Stress, & Coping 29: 100-117. [Link] Sattler, S. (2019). Non-Medical Use of Prescription Drugs for Cognitive Enhancement as a Response to Chronic Stress Especially When Social Support is Lacking. Stress & Health 35: 127-137. [Link] Dubljević, V., Sattler, S., Racine, É. (2014). Cognitive Enhancement and Academic Misconduct: A Study Exploring their Frequency and Relationship. Ethics & Behavior 24: 408-420. [Link] Sattler, S., Forlini, C., Racine, É., Sauer, C. (2013). Impact of Contextual Factors and Substance Characteristics on Perspectives toward Cognitive Enhancement. PLoS One 8: e71452. [Link] Sattler, S., Sauer, C., Mehlkop G., Graeff, P. (2013). The Rationale for Consuming Cognitive Enhancement Drugs in University Students and Teachers. PLoS One 8: e68821. [Link] Sattler, S., Wiegel, C. (2013). Cognitive Test Anxiety and Cognitive Enhancement: The Influence of Students’ Worries on their Use of Performance-Enhancing Drugs. Substance Use & Misuse 48: 220-232. [Link] Für das Intro danken wir Niklas Schönfeld, für die Einsprecher Molina Panzner und Erica Shires und für das Podcast-Cover Corinna Mehl. Bei Fragen, Rückmeldungen oder Vorschlägen könnt ihr dem ZiF-Kommunikationsteam eine Mail an zif-info@uni-bielefeld.de schreiben oder euch über Instagram unter @zif_bielefeld melden. 
Mehr
Episode #19: Normalizing the Far Right [3/3] - Update
15.10.2025
30 Minuten
In the last few years, the rise of right-wing populist and right-wing extremist parties, politicians, movements, and groups has become a common phenomenon, contributing to the spread of far-right discourse and attitudes. And it’s getting worse, as we currently see in Germany, Austria, the U.S. etc. A research group at ZiF has worked on this topic for two years under the title “Normalizing the Far Right”. In this episode, Paula Diehl and Birgit Sauer, the convenors of the research group, talk about the different developments, the danger of normalization of right-wing positions, and about the effects on democracy. Links Website Paula Diehl Website Birgit Sauer We are grateful for the intro by Niklas Schönfeld, for the voice recordings of Molina Panzner and Erica Shires and for the podcast cover by Corinna Mehl. If you have any questions, feedback or suggestions, you can email the ZiF communications team at zif-info@uni-bielefeld.de or get in touch via Instagram at @zif_bielefeld.  
Mehr
Episode #18: Kluge Menschen tragen immer Brillen - wozu eigentlich Stereotype?
17.09.2025
1 Stunde 4 Minuten
Weiblich gelesene Personen interessieren sich nicht für Technik, männlich gelesene sind nicht so einfühlsam und kluge Menschen tragen immer Brillen. Stereotype begegnen uns in vielen unterschiedlichen Situationen und sind häufig vor allem sehr langlebig, wie die hartnäckigen Vorurteile gegenüber Blondinen. Woher kommt das Bedürfnis, Menschen nach Kategorien sortieren zu wollen, die häufig in Stereotypen münden? Wie entstehen bestimmte Stereotype und wie setzen sie sich durch? Aus welchen unterschiedlichen Perspektiven kann man sie in wissenschaftlicher Hinsicht betrachten?  Darum geht es in dieser Folge im Gespräch mit Benjamin Paaßen aus der Informatik, mit dem Schwerpunkt KI in der Bildung, mit Rima-Maria Rahal aus der Psychologie mit dem Schwerpunkt Entscheidungsfindung, und mit der Soziologin Nadine Zwiener-Collins mit dem Schwerpunkt Politik und Geschlecht. Alle drei sind Fellows im ZiF-Postdoc-Netzwerk „Das Junge ZiF“ und damit reiht sich diese Folge in die ‚Junges-ZiF-Serie‘ ein. Links Webseite Benjamin Paaßen Webseite Rima-Maria Rahal Webseite Nadine Zwiener-Collins Publikationen zum Thema: Paaßen/Morgenroth/Stratemeyer (2016): What is a True Gamer? The Male Gamer Stereotype and Marginalization of Women in Video Game Culture. Zwiener-Collin/Lefkofridi (2023): Unequal political participation in Austria: Do gender roles matter? In 20 Years Austria in the European Social Survey. Publikationen Thekla Morgenroth Für das Intro danken wir Niklas Schönfeld, für die Einsprecher Molina Panzner und Erica Shires und für das Podcast-Cover Corinna Mehl. Bei Fragen, Rückmeldungen oder Vorschlägen könnt ihr dem ZiF-Kommunikationsteam eine Mail an zif-info@uni-bielefeld.de schreiben oder euch über Instagram unter @zif_bielefeld melden. 
Mehr
Episode #17: Using New Methods to Support Interdisciplinary Collaboration
16.07.2025
51 Minuten
One subject we always think about at ZiF is how to support our fellows and their work in the best ways possible since they have to combine all their different disciplinary backgrounds, methods and research cultures in a few months of working together. To come to terms with these differences often takes up quite some of the joint research time. How is it possible to avoid more of the frictional losses and the possible dissatisfaction with interdisciplinary work? What kind of maybe more unusual – meaning within the scientific community – methods could be integrated into the framework of the research group to help them make their work as efficient as possible?   For the resident research group “Mapping Evidence to Theory in Ecology: Addressing the Challenges of Generalization and Causality” a special kind of group work process came into being and in this episode research group convenor Tina Heger and the coaches Nora Pfützenreuter and Oliver Szasz talk about this unique experience. Linkliste Webseite Tina Heger Webseite Nora Pfützenreuter Webseite Oliver Szasz We are grateful for the intro by Niklas Schönfeld, for the voice recordings of Molina Panzner and Erica Shires and for the podcast cover by Corinna Mehl. If you have any questions, feedback or suggestions, you can email the ZiF communications team at zif-info@uni-bielefeld.de or get in touch via Instagram at @zif_bielefeld.  
Mehr
Episode #16: Von True-Crime-Podcasts bis Gefängnisinterviews: Narrative in der Kriminologie
18.06.2025
1 Stunde 11 Minuten
Geschichten über Verbrechen erfreuen sich schon lange großer Beliebtheit. Ob Kriminalromane im 19. oder True-Crime-Podcasts im 21. Jahrhundert, Erzählungen über Kriminalität 'funktionieren'. Was genau macht diese Erzählungen aus? Welchen Unterschied macht es, ob ein*e Polizist*in oder ein*e Täter*in einen Tathergang nacherzählt? Und wie betrachtet man das Ganze aus wissenschaftlicher und interdisziplinärer Perspektive? Darum geht es in dieser Folge im Gespräch mit Holger Schmidt und Bernd Dollinger, aus der Sozialpädagogik und Soziologie der Universität Siegen. Links Webseite Bernd Dollinger Webseite Holger Schmidt Webseite "Center for Interdisciplinary Crime Studies" Zitat zur Narrationsdefinition: "Narrative is somebody telling somebody else, on some occasion, and for some purposes, that something happened to someone or something“ (Phelan/Rabinowitz 2012: 3)  Film: L.A. Crash (Paul Haggis, 2004) Literaturhinweise Althoff, M., Dollinger, B., & Schmidt, H. (2020). Conflicting Narratives of Crime and Punishment. Basingstoke: Palgrave McMillan.  Bamberg, M. (2006). Stories: Big or small. Why do we care? Narrative inquiry, 16(1), 165-174.  De Fina, A., & Georgakopoulou, A. (2008). Analysing narratives as practices. Qualitative Research, 8(3), 379-387.  Dollinger, B. (2019). Changing narratives of youth crime: From social causes to threats to the social. London: Routledge.  Fleetwood, J., Presser, L., Sandberg, S., & Ugelvik, T. (2019). The Emerald Handbook of Narrative Criminology. Bingley: Emerald Publishing.  Phelan, J., & Rabinowitz, P. J. (2012). Narrative as Rhetoric. In D. Herman, J. Phelan, P. J. Rabinowitz, B. Richardson, & R. Warhol (Eds.), Narrative theory: Core concepts and critical debates (pp. 3-8). Columbus: The Ohio State University Press.  Presser, L., & Sandberg, S. (2015). Narrative Criminology: Understanding Stories of Crime. New York: NYU Press.  Sandberg, S. (2010). What can „Lies“ Tell Us about Life? Notes towards a Framework of Narrative Criminology. Journal of Criminal Justice Education, 21(4), 447-465.  Schmidt, H. (2019). Ungerechtigkeit im Jugendstrafvollzug. Biographische Erkundungen einer sozialmoralischen Gefühlsregung. Weinheim: Beltz Juventa.  Schmidt, H. (2023). ‚Unordentliches Erzählen‘. Anmerkungen zur Rekonstruktion ‚kleiner‘, ‚unvollständiger‘ oder ‚inkohärenter‘ Erzählungen in der Sozialpädagogik und Kriminologie. Soziale Passagen. Journal für Empirie und Theorie Sozialer Arbeit, 15(1), 59-76. Für das Intro danken wir Niklas Schönfeld, für die Einsprecher Molina Panzner und Erica Shires und für das Podcast-Cover Corinna Mehl. Bei Fragen, Rückmeldungen oder Vorschlägen könnt ihr dem ZiF-Kommunikationsteam eine Mail an zif-info@uni-bielefeld.de schreiben oder euch über Instagram unter @zif_bielefeld melden. 
Mehr

Über diesen Podcast

Zwischenräume, Schnittstellen, Interdisziplinarität – das ist der Themenbereich, der mit dem Titel dieses Podcasts, InterSpaces, angedeutet werden soll. InterSpaces ist ein Wissenschaftspodcast, der sich mit disziplinübergreifender Forschung auseinandersetzt und im Zentrum für interdisziplinäre Forschung (ZiF) der Universität Bielefeld entsteht.  Im ZiF wird interdisziplinäre Forschung in Gruppen gefördert. Diese Perspektivenvielfalt soll auch im Podcast hörbar werden, weswegen in den meisten Folgen mehrere Wissenschaftler*innen aus unterschiedlichen Fächern über ihre gemeinsamen Forschungsthemen sprechen werden.  Da am ZiF viele Forschungsgruppen international zusammengesetzt sind, es aber auch deutschsprachige Kontexte gibt, ist dies ein zweisprachiger Podcast.   *** Research interfaces and interdisciplinarity - that is the subject area that the title of this podcast, InterSpaces, is referring to. InterSpaces is a science podcast that deals with research across disciplines and is produced at the Center for Interdisciplinary Research (ZiF) at Bielefeld University. ZiF is funding different interdisciplinary research groups and this diversity of perspectives should also be audible in the podcast, which is why most episodes will feature several academics from different disciplines talking about their joint research topics.  As many research groups at ZiF are international, but there are also German-speaking contexts, this is a bilingual podcast. 

Kommentare (0)

Lade Inhalte...

Abonnenten

15
15