Episode #20: Von Koffein bis Ritalin: Leistungssteigerung via Neuroenhancement?
mit Guido Mehlkop, Saskia Nagel und Sebastian Sattler
1 Stunde 5 Minuten
Podcast
Podcaster
Beschreibung
vor 3 Wochen
Koffein oder vielleicht sogar etwas Ritalin vor der nächsten
Klausur? Der Versuch, mit vermeintlich leistungssteigernden
Substanzen die Erfolgsaussichten etwa bei Prüfungen zu
verbessern, wird als Neuroenhancement bezeichnet. Damit ist der
Einsatz medizinischer Maßnahmen gemeint, z. B. eben
Substanzeinnahme oder auch Neurotechnologie, die darauf abzielen,
die kognitiven oder motorischen Fähigkeiten oder auch einfach die
Stimmung zu verbessern.
In den letzten Jahren hat man das immer wieder gehört, was
natürlich schnell den Eindruck erzeugt, die Gesellschaft sei
schon voller Neuroenhancer. Ist das aber wirklich so? Wie
verbreitet ist Neuroenhancement in der Gesellschaft? Und wie
gefährlich ist die Nutzung dieser Maßnahmen?
Zu diesen und vielen weiteren Fragen rund um die Thematik hat im
ZiF ein Workshop stattgefunden mit dem Titel „Interdisciplinary
Perspectives on Neuroenhancement: Current Developments and Impact
on the Individual and Society“, geleitet vom
Sozialwissenschaftler Guido Mehlkop, der Philosophin Saskia Nagel
und dem Soziologen Sebastian Sattler, die in dieser Folge über
die Realitäten des Neuroenhancements sprechen.
Linkliste
Webseite Guido Mehlkop
Webseite Saskia Nagel
Webseite Sebastian Sattler
Literatur
Graf, W.D., Nagel, S.K., Epstein, L.G., Miller, G.,
Nass, R., Larriviere, D., 2013. Pediatric neuroenhancement
Ethical, legal, social, and neurodevelopmental implications.
Neurology 80, 1251–1260.
Cinel, C., Valeriani, D., Poli, R., 2019.
Neurotechnologies for Human Cognitive Augmentation: Current
State of the Art and Future Prospects. Front. Hum. Neurosci.
13, 1–24. https://doi.org/10.3389/fnhum.2019.00013.
Dresler, M., Sandberg, A., Ohla, K., Bublitz, C.,
Trenado, C., Mroczko-Wąsowicz, A., Kühn, S., Repantis, D.,
2013. Non-pharmacological cognitive enhancement.
Neuropharmacology 64, 529–543.
Greely, H., Sahakian, B., Harris, J., Kessler, R.C.,
Gazzaniga, M., Campbell, P., Farah, M.J., 2008. Towards
responsible use of cognitive enhancing drugs by the healthy.
Nature 456, 702–705.
https://doi.org/doi:10.1038/456702a.
Husain, M., Mehta, M.A., 2011. Cognitive enhancement by
drugs in health and disease. Trends in Cognitive Sciences 15,
28–36. https://doi.org/10.1016/j.tics.2010.11.002 zur Wirkung
und Wirkweise von Substanzen.
Metzinger, T., 2012. Zehn Jahre Neuroethik des
pharmazeutischen kognitiven Enhancements–Aktuelle Probleme
und Handlungsrichtlinien für die Praxis. Fortschr Neurol Psyc
80, 36–43.
Roberts, C.A., Jones, A., Sumnall, H., Gage, S.H.,
Montgomery, C., 2020. How effective are pharmaceuticals for
cognitive enhancement in healthy adults? A series of
meta-analyses of cognitive performance during acute
administration of modafinil, methylphenidate and
D-amphetamine. European Neuropsychopharmacology.
https://doi.org/10.1016/j.euroneuro.2020.07.002.
Sahakian, B., Morein-Zamir, S., 2007. Professor’s little
helper. Nature 450, 1157–1159.
Sahakian, B.J., Bruhl, A.B., Cook, J., Killikelly, C.,
Savulich, G., Piercy, T., Hafizi, S., Perez, J.,
Fernandez-Egea, E., Suckling, J., Jones, P.B., 2015. The
impact of neuroscience on society: cognitive enhancement in
neuropsychiatric disorders and in healthy people. Phil.
Trans. R. Soc. B 370, 20140214.
https://doi.org/10.1098/rstb.2014.0214.
Racine, É., Sattler, S., Boehlen, W. (2021). Cognitive
Enhancement: Unanswered Questions about Human Psychology and
Social Behavior. Science and Engineering Ethics 27:19. [Link]
Sattler, S., van Veen, F., Hasselhorn, F., El Tabei, L.,
Fuhr, U., Mehlkop, G. (2025): Prevalence of legal,
prescription, and illegal drugs used for cognitive
enhancement across sociodemographic groups in Germany.
Deviant Behavior 46: 253–287. [Link]
Sattler, S., Pietralla, D. (2022): Public Attitudes
towards Neurotechnology: Findings from Two Experiments
Concerning Brain Stimulation Devices (BSDs) and
Brain-Computer Interfaces (BCIs). PLOS One 17: e0275454.
[Link]
van Veen, F., Sattler, S., Mehlkop, G., Hasselhorn, F.
(2022). Feigning Symptoms to Obtain Prescription Stimulants:
A Vignette-Based Study on Its Conditions. Journal of Drug
Issues, 52: 225-249. [Link]
Sattler, S., Linden, P. (2021). Unhealthy Parenting
Strategies: Situational (Dis-)Incentives, Machiavellian
Personality, and their Interaction on Misuse of ADHD
Medication for Healthy Children. Social Science Research 97:
102559. [Link]
Sattler, S., Mehlkop, G., Bahr, V., Betsch, C. (2021).
Why Parents Abuse Prescription Drugs to Enhance the Cognitive
Performance of Healthy Children: The Influence of Peers and
Social Media. Journal of Drug Issues 51: 461-482. [Link]
Hiltrop, K., Sattler, S. (2022): Parents’ Perceptions on
the Debated Parenting Practice of Cognitive Enhancement in
Healthy Children and Adolescents. Journal of Cognitive
Enhancement 6: 373–388. [Link]
Sattler, S., Singh, I. (2016). Cognitive Enhancement in
Healthy Children Will Not Close the Achievement Gap in
Education. American Journal of Bioethics 16: 39-41. [Link]
Sattler, S., Faber, N. Häusser, J. (2023): Working with a
Sleep-Deprived or a Cognitively Enhanced Team Member
Compromises Motivation to Contribute to Group Performance.
European Journal of Social Psychology 53: 1231-1244. [Link]
Baum, M., Sattler, S., Reimann, M. (2023). Towards an
Understanding of How Stress and Resources Affect the
Nonmedical Use of Prescription Drugs for Performance
Enhancement Among Employees. Current Psychology 42:
4784–4801. [Link]
Sample, M., Sattler, S. Racine, E., Boehlen, W. (2023):
Brain-Computer Interfaces, Disability, and the Stigma of
Refusal: A Factorial Vignette Study. Public Understanding of
Science 32: 522-542 [Link]
Huber, S., Sattler, S., Mehlkop, G. (2022). Mechanisms of
Perceived Social Norms: The Mediating and Moderating Role of
Morality and Outcome Expectations on Prescription Drug Misuse
in the Working Population. Deviant Behavior44: 359–380.
[Link]
Sattler, S., Schunck, R. (2016). Associations between the
Big Five Personality Traits and the Non-Medical Use of
Prescription Drugs for Cognitive Enhancement. Frontiers in
Psychology 6: 1971. [Link]
Wiegel, C., Sattler, S., Göritz, A.S., Diewald, M.
(2016). Work-Related Stress and Cognitive Enhancement among
University Teachers. Anxiety, Stress, & Coping 29:
100-117. [Link]
Sattler, S. (2019). Non-Medical Use of Prescription Drugs
for Cognitive Enhancement as a Response to Chronic Stress
Especially When Social Support is Lacking. Stress &
Health 35: 127-137. [Link]
Dubljević, V., Sattler, S., Racine, É. (2014). Cognitive
Enhancement and Academic Misconduct: A Study Exploring their
Frequency and Relationship. Ethics & Behavior 24:
408-420. [Link]
Sattler, S., Forlini, C., Racine, É., Sauer, C. (2013).
Impact of Contextual Factors and Substance Characteristics on
Perspectives toward Cognitive Enhancement. PLoS One 8:
e71452. [Link]
Sattler, S., Sauer, C., Mehlkop G., Graeff, P. (2013).
The Rationale for Consuming Cognitive Enhancement Drugs in
University Students and Teachers. PLoS One 8: e68821. [Link]
Sattler, S., Wiegel, C. (2013). Cognitive Test Anxiety
and Cognitive Enhancement: The Influence of Students’ Worries
on their Use of Performance-Enhancing Drugs. Substance Use
& Misuse 48: 220-232. [Link]
Für das Intro danken wir Niklas Schönfeld, für die Einsprecher
Molina Panzner und Erica Shires und für das Podcast-Cover Corinna
Mehl.
Bei Fragen, Rückmeldungen oder Vorschlägen könnt ihr dem
ZiF-Kommunikationsteam eine Mail an zif-info@uni-bielefeld.de
schreiben oder euch über Instagram unter @zif_bielefeld
melden.
Weitere Episoden
30 Minuten
vor 1 Monat
1 Stunde 4 Minuten
vor 2 Monaten
51 Minuten
vor 4 Monaten
1 Stunde 11 Minuten
vor 5 Monaten
1 Stunde 1 Minute
vor 6 Monaten
In Podcasts werben
Kommentare (0)