Podcaster
Episoden
16.10.2025
1 Stunde 14 Minuten
#9 Episode: Conversation with Inna Shevchenko on “Girls and Gods”
This film talk was recorded in English. On the occasion of the
Austrian premiere of Girls and Gods, we met with filmmaker and
activist Inna Shevchenko to talk about her first work as a
filmmaker/screenwriter - behind and in front of the camera. The
film is directed by Arash T. Riahi and Verena Soltiz. It follows
Inna while she meets with different women and their spiritual,
political, and bodily quests for freedom, intertwining activism,
trauma, and transcendence in a cinematic discussion on what it
means to live and resist in a patriarchal world in the context of
the three monotheistic religions. In our conversation, Inna speaks
about her approach to filmmaking and her process of shaping a
constructive dialogue even when opinions were opposing each other,
she also talks about the process of selecting the women and
initiatives who appear in Girls and Gods. Inna also reflects on the
difficult task of shaping the film’s many-hours raw version into
its final, concentrated form and how editing became an act of both
letting go and sharpening political meaning to find the right
balance. We also discuss what her wishes for activism are and why
she feels the discussion of religious tradition and practices is
essential to feminism. Inna also reflects on the role of cinema and
how it can become a tool for collective empowerment and spiritual
rebellion. Girls and Gods is a radical and challenging exploration
of womanhood, belief, and liberation. It invites viewers to witness
moments of vulnerability and strength, difficult discussions and it
leads to questioning systems of domination, and to imagine,
alongside its protagonists, a world grounded in equality and
freedom. Before listening to this episode, we recommend watching
Girls and Gods currently showing in Austrian cinemas and at
selected festivals.
Mehr
24.09.2025
1 Stunde 16 Minuten
#8 Folge: Filmgespräche - Marie Luise Lehner über „Wenn du Angst
hast, nimmst du dein Herz in den Mund und lächelst“ Anlässlich des
Kinostarts ihres Langfilmdebüts "Wenn du Angst hast, nimmst du dein
Herz in den Mund und lächelst" am 26. September in Österreich haben
wir Regisseurin und Autorin Marie Luise Lehner getroffen. Wir
sprechen mit ihr über den Entstehungsprozess des Films, über die
Figuren Anna und Isolde, über Fragen der sozialen Zugehörigkeit,
Scham und Solidarität – und darüber, was es bedeutet, das eigene
Herz in den Mund zu nehmen und loszulächeln. Marie erzählt
außerdem, wie sie mit ihrem Film etablierte Formen, wie das
klassischen Aufstiegsnarrativ ("Vom Tellerwächer zum Millionär")
aufbrechen möchte, was es bedeutet von innen zu schauen, wie Musik
(Marie spielt auch in der Punkband Schapka) im Film die Funktion
eines poetischen Kommentars einnimmt, wie Watermelon Woman sie
inspiriert hat und dass das Nachdenken über Queerness und Klasse in
der österreichischen Filmlandschaft bisher eindeutig zu kurz kommt.
Welche strukturellen und inhaltlichen Aufbrüche würden der öst.
Filmlandschaft gut tun? Wie kann man sich durch die
Förderstrukturen durcharbeiten und sich dabei selbst treu bleiben?
Im Zentrum des Films steht die zwölfjährige Anna, die gemeinsam mit
ihrer gehörlosen Mutter Isolde in einfachen Verhältnissen lebt. Mit
dem Wechsel ins Gymnasium in einem Wiener Innenstadtbezirk prallen
für sie unterschiedliche soziale Welten aufeinander – und die
Frage, wie viel Raum Scham und Stolz im eigenen Leben einnehmen
dürfen, wird immer drängender. Auf der Skiwoche muss Anna sich
krankstellen, da das dafür gesparte Geld stattdessen in ein
Schlafsofa floss, das ihrer Mutter eine Liebesbeziehung ermöglicht
und Anna jedoch auch mehr Privatsphäre verschafft. Eine besondere
Verbindung entsteht zu Mara, einer Klassenkameradin. In ihrer
Freundschaft erproben die Beiden neue Formen von Nähe und
Solidarität und loten zugleich Grenzen und Möglichkeiten von
Genderrollen aus. "Wenn du Angst hast, nimmst du dein Herz in den
Mund und lächelst" ist ein Film über den Weg von Scham zu Stolz,
über Zuneigung, Fürsorge und Solidarität – und ein Narrativ der
Hoffnung.
Mehr
10.09.2025
1 Stunde 5 Minuten
#7 Folge: Vor der Premiere – Gespräch mit Olga Kosanović über „Noch
lange keine Lipizzaner“ Anlässlich des Kinostarts ihres Debütfilms
"Noch lange keine Lipizzaner" am 12. September in Österreich haben
wir Regisseurin und Drehbuchautorin Olga Kosanović getroffen, um
über den Ursprung der Filmidee, ihre Arbeit am Film, das
österreichische „Wir“ und Identität, die verschiedenen filmischen
Formen im Film, sowie ihre Perspektive und Hoffnungen als
Filmemacherin zu sprechen. Ausgangspunkt ist Kosanović’ eigene
Geschichte: Obwohl in Österreich geboren und aufgewachsen, blieb
ihr die Staatsbürgerschaft lange verwehrt. Ein Online-Kommentar zu
ihrem Fall in einer Tageszeitung brachte den Satz hervor: „Wenn
eine Katze in der Hofreitschule Junge wirft, sind das noch lange
keine Lipizzaner.“ Der Film nimmt diesen Moment der Abgrenzung als
Ausgangspunkt für eine vielschichtige Reflexion über Zugehörigkeit,
Identität und das „Wir“ einer Gesellschaft, die trennt zwischen
„drinnen“ und „draußen“.
Mehr
17.06.2025
1 Stunde 37 Minuten
#5 Masks, Gender, and Genre: Inside Billy Wilder’s Cinema in Sunset
Boulevard, Some Like It Hot, and One, Two, Three This episode takes
us from the shadows of Sunset Boulevard to the political turmoils
of Cold War Berlin—through the sharp, satirical, and entertaining
world of Billy Wilder. Born in Austria-Hungary and later forced
into exile by the Nazi regime, Wilder rose to become one of the
most iconic writer-directors of Hollywood’s so-called Golden Age.
But beneath the wit and glamour of his films lie biting critiques
of power, gender, and performance—on and off screen. We explore
three of Wilder’s most famous works: the noir comedy of Sunset
Boulevard (1950), the screwball cross-dressing comedy Some Like It
Hot (1959), and the hyperactive capitalist satire One, Two, Three
(1961). Wilder’s characters are often caught between self-invention
and social expectation—whether it's two musicians hiding in plain
sight in women's clothing, a fading diva clinging to a forgotten
image, or a Coca-Cola executive trying to control everything (and
everyone) around him. His films perform genre, but they also
perform ideology: letting us laugh, wince, and sometimes mourn at
the ways gender, class, and desire are negotiated in mid-century
cinema. Through a diverse-feminist lens, we ask: How does Wilder
use performance and disguise—especially in Some Like It Hot—to
explore the instability of gender roles and social norms? What do
Norma Desmond’s haunting monologues in Sunset Boulevard tell us
about ageism, stardom, and the gendered decay of Hollywood dreams?
And how does One, Two, Three deploy rapid-fire dialogue and farce
to reveal the absurdities of postwar capitalism and patriarchal
order? Key questions in this episode include: How does disguise
(voluntary or not) expose deeper truths about identity and social
gender performance? What does Wilder’s comedy make visible about
power and exclusion? And how do these films speak to the immigrant
experience of navigating and reshaping dominant narratives?
Mehr
22.05.2025
1 Stunde 15 Minuten
#4 Teen Angst and Quiet Violence? Youth, Gender, and Control in
Adolescence, Benny’s Video, and Lovely Rita This time, we dive into
the alienated, disoriented, and at times violent worlds of three
teenage protagonists—and ask what their silence, rage, and
rebellion reveal about the societies around them. From the one-take
intensity of Adolescence (UK 2025, creators Stephen Graham and Jack
Thorne), to the disturbing sceneries of Benny’s Video (Michael
Haneke, AT 1992), to the suburban revolt-escapisms of Lovely Rita
(Jessica Hausner, AT 2001), we trace the intersections of gender,
class, and power in cinematic portrayals of adolescent violence. As
always, we take a diverse-feminist lens to look at these stories:
How do teenage boys and girls experience control differently? Who
is allowed to act out—and who is pathologized when they do? And
what role do media, technology, and social isolation play in
shaping these young lives? Each work not only depicts youth
violence but also reflects on how violence itself is mediated and
consumed—most strikingly in Haneke’s Benny’s Video, which directly
implicates the viewer and destabilizes our position as passive
observers. These are not just stories about violence; they are
stories about how we watch violence. What also connects these
narratives is the striking absence of honest parental affection,
love, and emotional connection—an absence that becomes all the more
devastating for young people growing up in a highly individualized
world saturated with media images of violence, yet lacking spaces
of care and genuine belonging. Key questions in this episode
include: What kinds of violence are visible, and which are
suppressed? How are masculinity and femininity narrated through
acts of rebellion? And how do class and parental authority shape
the way teenagers are seen—and punished?
Mehr
Über diesen Podcast
NED WUASCHT – WIR GEH’N FISCH’N der Podcast fürs feministische
Filmlesen. ist ein kritisch, feministischer Filmpodcast der Wiener
Filmwissenschaftlerinnen Bianca Jasmina Rauch und Barbara Wolfram.
Alle paar Wochen analysieren wir Filme zwischen Arthouse und
Popkultur. https://nedwuascht.com/ Sounds von Zapsplat.com
Kommentare (0)