Podcaster
Episoden
18.02.2022
37 Minuten
Diese Folge ist ein eingelesener Aufsatz für die
Zeitschrift Soziologie der Deutschen Gesellschaft für
Soziologie, im Rahmen eines Symposiums zu Medien der Soziologie.
Das vollständige Manuskript kann hier heruntergeladen werden. Auf
der Website experimentality.org finden Sie eine Liste
soziologischer Podcasts die (nicht) erwähnt oder besprochen werden,
sowie die Literaturhinweise aus dem Text.
Mehr
10.11.2020
51 Minuten
Ich lese Kapitel "III. Die Falschheit der Welt" und Kapitel "IV.
Die Fallstricke der Kritik" aus "Denken in einer schlechten Welt"
von Geoffroy de Lagasnerie. Quelle: Lagasnerie, Geoffroy de. 2018.
Denken in einer schlechten Welt. Übers. von Felix Kurz. 1. Auflage.
Berlin: Matthes & Seitz.
Mehr
30.05.2019
1 Stunde 11 Minuten
In this episode I read "How to think sonically: on the generativity
of the flesh" by Holger Schulze. Schulze discusses the question of
what it means to think sonically and what consequences must be
considered for academic work on sound and sonic phenomena. But
also: how must academic forms of text, writing and other forms of
presentation reflect on these questions? I originally read this
text for the seminar "Writing culture - recording culture" I taught
in the spring term of 2019 at the university of Bern. Bibliography:
Schulze, Holger. 2017. How to think sonically? On the generativity
of the flesh. In: Sonic thinking: a media philosophical approach,
ed. by Berns Herzogenrath, 217–242. Thinking media. New York:
Bloomsbury Academic, an imprint of Bloomsbury Publishing, Inc.
Mehr
29.05.2019
1 Stunde 24 Minuten
In this episode I read chapter 1: "Unlikely publics: on the edge of
appearance" from the book "Sonic Agency" by Brandon Labelle. The
book deals with the fascinating question of sonic agency - of what
kind of agency becomes possible by and through sound and the sonic.
LaBelle further develops a typology of 'unlikely publics', i.e.
social formations and their contexts and conditions that have
particular need for sonic agency (the invisible, the overheard, the
itinerant, and the weak). The first chapter of the book seeks to
give an introduction to the approach as well as the problems
discussed. Unfortunately the language is unnecessarily complicating
things; difficulties to follow the arguments cannot be attributed
to the medium of reading out loud, but are already inherent in the
written text. I originally read this text for the seminar
"Writing culture - recording culture" I taught in the spring term
of 2019 at the university of Bern. Bibliography: LaBelle, Brandon.
2018. Sonic agency: sound and emergent forms of resistance.
Cambridge, MA: The MIT Press.
Mehr
28.05.2019
1 Stunde 41 Minuten
In this episode I read Chapter 2: "Sonic compositions" from the
book Recording culture by Daniel Makagon and Mark Neumann.
This book can be understood as one of the most important
reflections on the increasingly popular methods in ethnographic
field work using recording technology. Besides this it is
exceptionally well written. The second chapter discusses some
genres and formats of academic but mostly non-academic audio works
(soundscapes, soundwalks and sonic maps, radio diaries and audio
essays, audio documentaries) and their relevance and possibilities
as genres of academic discourse. I originally read this text for
the seminar "Writing culture - recording culture" I taught in the
spring term of 2019 at the university of Bern. Bibliography:
Makagon, Daniel und Mark Neumann. 2009. Recording culture: audio
documentary and the ethnographic experience. Los Angeles: SAGE.
Mehr
Über diesen Podcast
Wissenschaftliche Arbeit bedeutet nicht zuletzt immer auch das
Lesen von geschriebenen Texten. Was aber geschieht, wenn diese
Texte zum Klingen gebracht werden, wenn stummes Geschriebenes
hörbar gemacht wird? Was geschieht mit den Texten, was mit dem
Lesen, was mit mir? Welches Verstehen, welche Anschlüsse, welches
Missverstehen und welche Abbrüche werden möglich, wenn etwas
Geschriebenes in gesprochene Sprache übersetzt wird? Dieser Feed
dient mir als Sammlung vorgelesener Texte. Zur Arbeit in Seminaren,
an eigenen Hörstücken, und vor allem der Praxis des Vorlesens.
Lesen als Interpretation des Geschriebenen im Medium von Stimme und
Gehör.
Kommentare (0)