Alain Depocas: Documentation and preservation of media art: evolution of approaches and methods

Alain Depocas: Documentation and preservation of media art: evolution of approaches and methods

The Digital Oblivion. Substanz und Ethik in der Konservierung digitaler Medienkunst | Symposium
34 Minuten

Beschreibung

vor 13 Jahren

The Digital Oblivion. Substanz und Ethik in der Konservierung
digitaler Medienkunst | Symposium


Do, 04.11.2010 – Fr, 05.11.2010


The documentation and preservation of media art has seen
significant progress over the course of the past ten years. The
specificity of artistic practices which employ or rely on digital
technologies are increasingly well understood and accepted. The
fact that these works are ephemeral or variable seems inevitable
and is increasingly taken into account. Since 2000 the Daniel
Langlois Foundation has contributed to this development, first as
a partner of the Variable Media Network, then as founder of the
DOCAM (documentation and preservation of media art) research
alliance, which has recently published its results. Alain Depocas
has been head of the Centre for Research and Documentation (CR+D)
of the Daniel Langlois Foundation since 1999. After studying art
history at the Université de Montréal he worked as documentalist
at the Musée d’art contemporain de Montréal from 1991 to 1999. He
was also responsible for the MACM Media Centre website. From 2002
to 2004 he was codirector of the Variable Media Network in
partnership with the Guggenheim. From 2005 to 2010 he was
director of research at DOCAM, a research alliance studying the
documentation and preservation of media art.


///


Die Praxis der Dokumentation und Konservierung von Medienkunst
hat in den letzten zehn Jahren erheblichen Forschritt erfahren.
Die Besonderheiten der künstlerischen Praxen, die auf digitalen
Technologien beruhen, werden immer besser verstanden und
akzeptiert. Die Tatsache, dass diese Werke ephemer und
veränderlich sind, gilt heute als unumgänglich und kommt immer
mehr zum Tragen. Seit 2000 hat die Fondation Daniel Langlois zu
dieser Entwicklung beigetragen, zunächst als Partner des Variable
Media Network, dann durch die Gründung der Forschungsallianz
DOCAM (Dokumentation und Konservierung von Medienkunst), die
kürzlich ihre Forschungsergebnisse herausgegeben hat. Alain
Depocas leitet seit 1999 das Centre de recherche et de
documentation (CR+D) der Fondation Daniel Langlois in Montréal.
Nach dem Studium der Kunstgeschichte an der Universität Montréal
arbeitete er von 1991 bis 1999 als Dokumentar am Museum für
Zeitgenössische Kunst Montréal, wo er ebenfalls für die Website
des Museums verantwortlich war. 2002 bis 2004 war er Ko-Direktor
des Variable Media Network in Kooperation mit dem Guggenheim
Museum. 2005 bis 2010 war er Leiter des Forschungsbereichs von
DOCAM.

Kommentare (0)

Lade Inhalte...

Abonnenten

15
15
:
: