Podcaster
Episoden
20.09.2022
5 Minuten
[MASTERCLASS]! Das Stipendienprogramm für kunstinteressierte
Jugendliche am ZKM
[15.07.2022]
In der [MASTERCLASS] bekommen die Teilnehmer:innen während eines
Schuljahres die Möglichkeit, mit Unterstützung des ZKM | Zentrum
für Kunst und Medien, aktuelle Kunstströmungen sowie das Programm
des ZKM kennen zu lernen sowie die Chance selbst ein Kunstwerk zu
schaffen und dies im Rahmen einer öffentlichen Präsentation
auszustellen. Der Austausch mit Gleichgesinnten und
professionellen Kunstschaffenden ist dabei eine einmalige
Gelegenheit, sich und seine Arbeit in einem künstlerischen Umfeld
auszuprobieren und weiterzuentwickeln. Fünf bis sieben
Bewerber:innen mit einer erkennbaren Begeisterung an Kunst, neuen
Medien und dem ZKM werden von einer Fachjury für das einjährige
Stipendium ausgewählt.
Gemeinsam mit der Fördergesellschaft ZKM / HfG e.V. und der
Unterstützung der Gunther Schroff-Stiftung initiierte die
Museumskommunikation 2014 die Schüler:innen-Begabtenförderung
[MASTERCLASS] am ZKM.
Mehr
16.09.2022
9 Minuten
Blind Date with a Book | Hugo Gernsback und seine
historisch-technischen Magazine in der Bibliothek des ZKM.
Der in Luxemburg geborene Hugo Gernsback (1884–1967), dessen
Familie aus dem Badischen stammt, und der seine technische
Ausbildung in Bingen erhielt, wanderte 1904 nach Amerika aus.
Dort begründete er mit der Herausgabe der Zeitschriften wie
»Amazing Stories« (1926–1929) und »Wonder Stories« (1929–1936)
das moderne Genre der Science-Fiction-Literatur. Als einer ihrer
wichtigsten Begründer hat Gernsback wertvolle Anregungen für
erfinderische und experimentelle Arbeiten im Bereich der Technik
gegeben und die an neuen Erfindungen interessierte Jugend
wesentlich beeinflusst.
Anfragen zur Nutzung der Archivbestände unter bibliothek@zkm.de
und weitere Informationen auf zkm.de
Mehr
16.09.2022
33 Minuten
Work-in-Progress concert
[06.05.2022]
Takuto Fukuda: »Simulacra« (2019 – 2022)
for five cellists and audiovisual electronics, 34’ European
premiere
»Simulacra« is a composition for five cellists and audiovisual
projections. This piece reflects Jean Baudrillard’s concept of
“simulacrum” defined as a “copy without original,” and addresses
the following question: what is it that engenders a sense of
‘authentic’ concert experience in the age of simulation? In his
book »Liveness: Performance in a Mediatized Culture« (2011),
Philip Auslander asserts that the authentic object for listeners
in pop music concerts has changed from performers' actual
musicianship to a simulation of recorded performances that have
never existed in the real world, but were created with the
extensive use of studio production techniques (e.g., lip-synced
performances). Drawing on this historical transition of
authenticity in concerts from actual to fictional performance,
this composition presents the hybridity of corporeal performance
and audiovisual imagery as a new authentic experience in a
concert. The piece reflects the concept of “simulacrum” in
theatrical and musical ways. Theatrical simulacra are achieved by
the use of multiple visible “copies” of a single main cellist.
The copies may be other performers whose identity is
unidentifiable, as they wear a mask, perform off stage and
perform in a virtual world created in the video projections.
Musical simulacra are brought into being by the use of audible
“copies” of a cello performance. This copies may be created by
splicing recorded performances, using physical modeling synthesis
and immersive audio projection systems. These approaches enable
»Simulacra« to merge the actually existent and fictionally
projected performances into an unrealistically augmented real
performance.
Fundamental to the realization of the piece is the collaboration
with cellist Esther Saladin, who is scanned during her playing in
order to reproduce the processed recordings in the concert space.
This virtualization of the cellist's playing in Takuto Fukuda's
work is realized by using Volumetric Capturing. The process makes
it possible to record, edit and store scenes in their
three-dimensional reality. Volumetric capturing is an elaborate
process that scans the instrumentalist from all sides using a
large number of sensors distributed throughout the room and
reassembles this data into a complete image. The process makes it
possible to change the viewing angle afterwards.
Esther Saladin is in demand as a soloist and chamber music
partner of various trio formations and ensembles in the field of
contemporary and classical music on the stages. She often
combines music with other art forms in her productions.
Mehr
16.09.2022
2 Stunden 25 Minuten
Mit Werken von Conlon Nancarrow, Klarenz Barlow, Jagyeong Ryu
(UA), Jean-Claude Risset, Ludger Brümmer, u.a.; Soloklavier:
Susanne Achilles
[25.09.2021]
Im Rahmen des Projektes »EASTN-DC« werden selbstspielende
Klavierwerke im ZKM Foyer präsentiert.
Die wohl gelungensten akustischen Musikmaschinen sind durch die
Integration von Instrument und Computer steuerbare Konzertflügel.
Deren Entwicklung folgt einer langen Historie von autark
spielenden Player Pianos bis hin zu Nancarrows präziser
Papierrollen-Steuerung mit pneumatischer Mechanik. Computerflügel
ermöglichen eine ungeahnte rhythmische Präzision, die sich bei
mehreren verwendeten Instrumenten auch als Raumklang artikuliert.
Mit freundlicher Unterstützung des ComputerStudio der Hochschule
für Musik Karlsruhe, das dieses Konzert mit der Leihstellung von
drei Computerflügeln ermöglicht, werden im großen Klangraum des
Foyer des ZKM insgesamt vier Computerflügel von einem Computer
gesteuert.
Mehr
16.09.2022
35 Minuten
Residency initiative »bangaloREsidency-Expanded« | Concert
[05.03.2022]
Sultana Zana »The Only Time Is Now! Where Are You?«
(2020 – 22), for live electronics, 30’ – 40’
As human beings, we cannot be sure if others see the world in the
same way as we do. This piece creates a mythical space that is
atmospheric, and through the course of the performance, it fills
up with the imagery of our own mind, where behind closed eyes,
the shape of our memories reveal themselves. This is a private
experience.
In this piece, I take the audience on a journey that is
metaphysical, that starts at the surface of perception. But when
we move in space, time and sound, when layers emerge, then
contact with all that lies below the threshold of consciousness
is possible.
I also bring my observations of how other beings perceive the
same world of sounds differently, into this piece. Two years ago,
I was looking at the sonic space or ‘sonic land’ of mycelium and
insects. These two years, however, had a great psychological
impact on all of us, as the world around us completely changed
its shape due to the pandemic.
When this happened, I could not dig into the ground. So I started
digging into my own psychic world and that's how this piece came
about.
Mehr
Über diesen Podcast
1989 wurde das ZKM | Zentrum für Kunst und Medien mit der
visionären Idee gegründet, die klassischen Künste ins digitale
Zeitalter fortzuschreiben. Deshalb wird es gelegentlich auch als
»digitales Bauhaus« bezeichnet. Mit seinen künstlerischen
Produktionen, Ausstellungen, Veranstaltungen und Publikationen
zeigt es, welche neuen Wege Kunst und Gesellschaft beschreiten
können, wenn sie neue Medien ästhetisch erproben und kritisch
diskutieren. /// The ZKM | Center for Art and Media was founded in
1989 with the visionary idea of continuing the classical arts into
the digital age. This is why it is occasionally referred to as the
»digital Bauhaus«. With its artistic productions, exhibitions,
events and publications, it shows what new paths art and society
can take when they aesthetically test and critically discuss new
media.
Kommentare (0)