ZKM | Karlsruhe /// Specials /// Specials

ZKM | Karlsruhe /// Specials /// Specials

Episoden

Masterclass am ZKM 2022
20.09.2022
5 Minuten
[MASTERCLASS]! Das Stipendienprogramm für kunstinteressierte Jugendliche am ZKM [15.07.2022] In der [MASTERCLASS] bekommen die Teilnehmer:innen während eines Schuljahres die Möglichkeit, mit Unterstützung des ZKM | Zentrum für Kunst und Medien, aktuelle Kunstströmungen sowie das Programm des ZKM kennen zu lernen sowie die Chance selbst ein Kunstwerk zu schaffen und dies im Rahmen einer öffentlichen Präsentation auszustellen. Der Austausch mit Gleichgesinnten und professionellen Kunstschaffenden ist dabei eine einmalige Gelegenheit, sich und seine Arbeit in einem künstlerischen Umfeld auszuprobieren und weiterzuentwickeln. Fünf bis sieben Bewerber:innen mit einer erkennbaren Begeisterung an Kunst, neuen Medien und dem ZKM werden von einer Fachjury für das einjährige Stipendium ausgewählt. Gemeinsam mit der Fördergesellschaft ZKM / HfG e.V. und der Unterstützung der Gunther Schroff-Stiftung initiierte die Museumskommunikation 2014 die Schüler:innen-Begabtenförderung [MASTERCLASS] am ZKM.
Mehr
Blind Date With A Book: Hugo Gernsback – Father of Science Fiction
16.09.2022
9 Minuten
Blind Date with a Book | Hugo Gernsback und seine historisch-technischen Magazine in der Bibliothek des ZKM. Der in Luxemburg geborene Hugo Gernsback (1884–1967), dessen Familie aus dem Badischen stammt, und der seine technische Ausbildung in Bingen erhielt, wanderte 1904 nach Amerika aus. Dort begründete er mit der Herausgabe der Zeitschriften wie »Amazing Stories« (1926–1929) und »Wonder Stories« (1929–1936) das moderne Genre der Science-Fiction-Literatur. Als einer ihrer wichtigsten Begründer hat Gernsback wertvolle Anregungen für erfinderische und experimentelle Arbeiten im Bereich der Technik gegeben und die an neuen Erfindungen interessierte Jugend wesentlich beeinflusst. Anfragen zur Nutzung der Archivbestände unter bibliothek@zkm.de und weitere Informationen auf zkm.de
Mehr
Takuto Fukuda »Simulacra«
16.09.2022
33 Minuten
Work-in-Progress concert [06.05.2022] Takuto Fukuda: »Simulacra« (2019 – 2022) for five cellists and audiovisual electronics, 34’ European premiere »Simulacra« is a composition for five cellists and audiovisual projections. This piece reflects Jean Baudrillard’s concept of “simulacrum” defined as a “copy without original,” and addresses the following question: what is it that engenders a sense of ‘authentic’ concert experience in the age of simulation? In his book »Liveness: Performance in a Mediatized Culture« (2011), Philip Auslander asserts that the authentic object for listeners in pop music concerts has changed from performers' actual musicianship to a simulation of recorded performances that have never existed in the real world, but were created with the extensive use of studio production techniques (e.g., lip-synced performances). Drawing on this historical transition of authenticity in concerts from actual to fictional performance, this composition presents the hybridity of corporeal performance and audiovisual imagery as a new authentic experience in a concert. The piece reflects the concept of “simulacrum” in theatrical and musical ways. Theatrical simulacra are achieved by the use of multiple visible “copies” of a single main cellist. The copies may be other performers whose identity is unidentifiable, as they wear a mask, perform off stage and perform in a virtual world created in the video projections. Musical simulacra are brought into being by the use of audible “copies” of a cello performance. This copies may be created by splicing recorded performances, using physical modeling synthesis and immersive audio projection systems. These approaches enable »Simulacra« to merge the actually existent and fictionally projected performances into an unrealistically augmented real performance. Fundamental to the realization of the piece is the collaboration with cellist Esther Saladin, who is scanned during her playing in order to reproduce the processed recordings in the concert space. This virtualization of the cellist's playing in Takuto Fukuda's work is realized by using Volumetric Capturing. The process makes it possible to record, edit and store scenes in their three-dimensional reality. Volumetric capturing is an elaborate process that scans the instrumentalist from all sides using a large number of sensors distributed throughout the room and reassembles this data into a complete image. The process makes it possible to change the viewing angle afterwards. Esther Saladin is in demand as a soloist and chamber music partner of various trio formations and ensembles in the field of contemporary and classical music on the stages. She often combines music with other art forms in her productions.
Mehr
insonic counterpoint für 4 Computerflügel
16.09.2022
2 Stunden 25 Minuten
Mit Werken von Conlon Nancarrow, Klarenz Barlow, Jagyeong Ryu (UA), Jean-Claude Risset, Ludger Brümmer, u.a.; Soloklavier: Susanne Achilles [25.09.2021] Im Rahmen des Projektes »EASTN-DC« werden selbstspielende Klavierwerke im ZKM Foyer präsentiert. Die wohl gelungensten akustischen Musikmaschinen sind durch die Integration von Instrument und Computer steuerbare Konzertflügel. Deren Entwicklung folgt einer langen Historie von autark spielenden Player Pianos bis hin zu Nancarrows präziser Papierrollen-Steuerung mit pneumatischer Mechanik. Computerflügel ermöglichen eine ungeahnte rhythmische Präzision, die sich bei mehreren verwendeten Instrumenten auch als Raumklang artikuliert. Mit freundlicher Unterstützung des ComputerStudio der Hochschule für Musik Karlsruhe, das dieses Konzert mit der Leihstellung von drei Computerflügeln ermöglicht, werden im großen Klangraum des Foyer des ZKM insgesamt vier Computerflügel von einem Computer gesteuert.
Mehr
Sultana Zana »The Only Time Is Now! Where Are You?«
16.09.2022
35 Minuten
Residency initiative »bangaloREsidency-Expanded« | Concert [05.03.2022] Sultana Zana »The Only Time Is Now! Where Are You?« (2020 – 22), for live electronics, 30’ – 40’ As human beings, we cannot be sure if others see the world in the same way as we do. This piece creates a mythical space that is atmospheric, and through the course of the performance, it fills up with the imagery of our own mind, where behind closed eyes, the shape of our memories reveal themselves. This is a private experience. In this piece, I take the audience on a journey that is metaphysical, that starts at the surface of perception. But when we move in space, time and sound, when layers emerge, then contact with all that lies below the threshold of consciousness is possible. I also bring my observations of how other beings perceive the same world of sounds differently, into this piece. Two years ago, I was looking at the sonic space or ‘sonic land’ of mycelium and insects. These two years, however, had a great psychological impact on all of us, as the world around us completely changed its shape due to the pandemic. When this happened, I could not dig into the ground. So I started digging into my own psychic world and that's how this piece came about.
Mehr

Über diesen Podcast

1989 wurde das ZKM | Zentrum für Kunst und Medien mit der visionären Idee gegründet, die klassischen Künste ins digitale Zeitalter fortzuschreiben. Deshalb wird es gelegentlich auch als »digitales Bauhaus« bezeichnet. Mit seinen künstlerischen Produktionen, Ausstellungen, Veranstaltungen und Publikationen zeigt es, welche neuen Wege Kunst und Gesellschaft beschreiten können, wenn sie neue Medien ästhetisch erproben und kritisch diskutieren. /// The ZKM | Center for Art and Media was founded in 1989 with the visionary idea of continuing the classical arts into the digital age. This is why it is occasionally referred to as the »digital Bauhaus«. With its artistic productions, exhibitions, events and publications, it shows what new paths art and society can take when they aesthetically test and critically discuss new media.

Kommentare (0)

Lade Inhalte...

Abonnenten

15
15