Artist Talk: Ala Ebtekar

Artist Talk: Ala Ebtekar

The Global Contemporary: Kunstwelten nach 1989 | Symposium
9 Minuten

Beschreibung

vor 13 Jahren

The Global Contemporary: Kunstwelten nach 1989 | Symposium


09/16/2011 - 09/19/2011


The Global Contemporary. Art Worlds After 1989


Globalization as a phase in the geo-political transformation of
the world is at once a transformation of art – of the conditions
of its production, and possibilities of its diffusion and
dissemination and presence. At the same time, artists, and above
all the institutions of art, are faced with the questions as to
the extent to which the concept global can and must be thought –
and how this reflects back on its own methods of working. By
means of artistic approaches and documentary materials, the
exhibition The Global Contemporary. Art Worlds After 1989
examines the way in which globalization, both with its pervasive
mechanisms of the market and its utopias of networking and
generosity, impacts upon the various spheres of artistic
production and reception. The critical analysis of the key
institutions and dispositives of the art world seeks to
illustrate the manner in which globaliza tion has both shaped and
itself become a theme in artistic production that intentionally
creates and reviews its own conditions and parameters. With The
Global Contemporary. Art Worlds after 1989 the ZKM | Karlsruhe,
as a utopian factory and work place in the best sense of the
meaning, itself plans to thematize these conditions, which also
influence everyday life beyond the art world: to make the museum
itself a site of contemporaneity – a place in which local
experiences of time subvert the unity of the new universal time.


Artist Statement


While at the ZKM in Karlsruhe, visual artist Ala Ebtekar will
explore the process of painting and photomontage, with an overlay
of popular Iranian visual culture. He will explore the 1970s and
contemporary Persian leisure, the dream of space flight,
pageantry, celebrations, cultural heroes, and the concept of the
nation as fantasy motifs. His investigation is part of
Ayandeh-nameh, an edition of artist’s books and mixtapes on
Persian culture, curated by the artist Binta Ayofemi.
Ayandeh-nameh is a mash-up of 1970s Iran, pop music, fictional
space programs, alternative futures, and competing nostalgias
that extend into mythical pasts, all found in vivid storefronts,
neighborhood parades, ritual events, pageantry, and festivities.
What would a future Iran look like? What would be discarded and
what remade? Ayandeh-nameh is divided into thematic chapters,
including the “Wrestling Ring,” “Disco,” “Space flight,” and
“Epics.”
Like fantasy, futuristic texts enact alternative realities,
presenting entirely possible but previously untried modes of
being such as time travel, technologies and new and different
political or social systems (utopian and dystopian), situations
and generative, hybrid platforms where organized society gives
way to the new formations. Contemporary Iranian culture, whether
in Los Angeles or Tehran, is being continually shaped by viewers,
readers, and listeners. Ayandeh-nameh suggests a temporary world
where memory, fantasy, and reality mingle. Ebtekar is renowned
for his exceptional paintings, wall drawings, installations, and
artist’s books, which emerge at a visual crossroads between an
equally vivid past, present, and future.


///


Die Globalisierung als eine Phase geopolitischer Wandlung der
Welt ist zugleich eine Wandlung der Kunst, ihrer
Produktionsbedingungen und der Möglichkeiten ihrer Verbreitung
und Präsenz. Zugleich stehen die KünstlerInnen und vor allem die
Institutionen der Kunst vor der Frage, inwieweit Kunst global
gedacht werden kann und muss – und wie sich dies auf ihre eigenen
Arbeitsweisen niederschlägt. Die Ausstellung The Global
Contemporary. Kunstwelten nach 1989 untersucht mittels
künstlerischer Positionen und dokumentarischer Materialien, wie
die Globalisierung mit ihren dominanten Marktmechanismen
einerseits und ihren Utopien der Vernetzung und Freizügigkeit
andererseits auf die unterschiedlichen Sphären der
Kunstproduktion und -rezeption einwirkt. Diese Auseinandersetzung
mit den maßgeblichen Institutionen und Dispositiven der Kunstwelt
soll abbilden, auf welche Weise Globalisierung Kunst prägt und
zugleich zum Thema künstlerischer Produktion wird, die keineswegs
ohne Bewusstsein ihrer eigenen Bedingungen und Parameter erzeugt
und rezipiert wird. Als eine im besten Sinne utopische Fabrik
will das ZKM | Karlsruhe mit The Global Contemporary diese
Bedingungen, die auch den Alltag jenseits der Kunstwelten prägen,
selbst zur Diskussion stellen und aus dem Museum einen Ort des
Zeitgenössischen machen, in dem lokale Zeiterfahrung die Einheit
der neuen Weltzeit unterläuft.


Artist Statement


Der bildende Künstler Ala Ebtekar wird während seines Aufenthalts
am ZKM | Karlsruhe die Prozesse der Malerei und der Fotomontage
unter Berücksichtigung der visuellen iranischen Populärkultur
analysieren. Behandelt werden Themen wie iranische
Freizeitgestaltung heute und in den 1970er-Jahren, der Traum von
der Raumfahrt, Festzüge, Feiern, Kulturhelden sowie der Begriff
der Nation als Fantasiekonstrukt. Ebtekars Recherche ist Teil von
Ayandeh-nameh, einer Serie von Künstlerbüchern und Mixtapes zur
persischen Kultur, kuratiert von Binta Ayofemi.
Ayandeh-nameh zeichnet ein kaleidoskopisches Bild, das sein
Material – Iran der 1970er-Jahre, Popmusik, fiktive
Raumprogramme, alternative Zukunftsvisionen, konkurrierende
Sehnsüchte, die eine mythische Vergangenheit herbeisehnen – aus
Schaufensterdekorationen, Straßenparaden, Umzügen, Ritualen und
Festen bezieht. Wie sieht der Iran der Zukunft aus? Was wird
verschwinden, was neu entstehen? Ayandeh-nameh ist in Kapitel mit
Themen wie „Wrestling-Ring“, „Disco“, „Raumfahrt“ oder „Epen“
aufgegliedert.
Im Stil der fantastischen Literatur konstruieren futuristische
Texte alternative Realitäten mit gänzlich vorstellbaren, jedoch
nie verwirklichten Möglichkeiten: Zeitreisen, fortschrittliche
Technologien, neue und andersartige politische und soziale
Systeme (utopisch und dystopisch), ungewohnte Situationen sowie
produktive Mischzonen, in denen die organisierte Gesellschaft in
neue Formationen übergeht. Zeitgenössische iranische Kultur wird
stets geprägt durch deren Betrachter, Leser und Hörer, sei es in
Teheran oder Los Angeles. Ayandeh-nameh beschreibt eine Welt im
Fluss, in der Erinnerung, Vorstellung und Wirklichkeit
miteinander verschwimmen.

Kommentare (0)

Lade Inhalte...

Abonnenten

15
15