Jens Hauser: Artistic Biomedia, Molecular Wetware and the Production of Authenthicity

Jens Hauser: Artistic Biomedia, Molecular Wetware and the Production of Authenthicity

Molecular Aesthetics | Symposium
59 Minuten

Beschreibung

vor 13 Jahren

Molecular Aesthetics | Symposium


Symposium at ZKM | Center for Art and Media, July 15 -17, 2011 in
cooperation with DFG-Center for Functional Nanostructures (CFN)
Karlsruhe Institute for Technology (KIT).


How and why are biomedia employed in the field of (media) art?
Whilst the technosciences themselves have increasingly become
potent producers of aesthetic visualizations, do artists just
want to make rival use of the epistemic power of the image? Or do
they rather use wetware at the molecular or cellular level in
order to short-circuit semiotic procedures of representation by
staging and voluntarily emphasizing the very authenticity of
their biological subjects, objects, processes or systems? The
artistic use of biomedia as means of expression takes advantage
of the high degree of non-fictitious believability, truthfulness
and manifest corporality of their status as real biological
entities, potentially living or stemming from life, and thus
resembling the viewers of this art themselves. But while their
real, apparent, or at least potential a/liveness first prompts
the viewer's feeling of immediacy, the underlying mediality and
technological constructedness of these displays is more slowly,
cryptically revealed and addressed. Therefore, the apparent
visual and diegetic core of biotechnological artworks needs to be
carefully analyzed, beyond a purely image-based hermeneutic
approach, on the basis of the artistic media themselves with
their respective phenomenological impacts and their epistemic
nexuses. Features that once unfolded primarily as artistic images
are today being remediated, dispersed and fragmented into a
confusing multitude of media. Here, mediation and technologies
are no longer employed merely to achieve an aesthetic effect.
They are themselves fully-integrated elements of the aesthetic
idiom. Indeed, biomedia's potential to produce, destabilize and
deconstruct authenticity can be seen in the light of two
complementary and well-established mechanisms in art history:
Illusionism, which can be considered the simulation of an
authentic presence that appears even to share a physical space
with the viewer, and indexicality, on the other hand, which
acknowledges that cultural products per se obey sign modalities
and hence induce degrees of representation.


///


Symposium im ZKM | Zentrum für Kunst und Medientechnologie, 15.
-17. Juli 2011
In Kooperation mit dem DFG-Centrum für Funktionelle
Nanostrukturen (CFN) des Karlsruhe Instituts für Technologie.


Wie und warum werden Biomedien in der (Medien-) Kunst eingesetzt?
Während die Technowissenschaften selbst immer häufiger zu
potenten Gestaltern ästhetisierter Veranschaulichungen werden,
wollen Künstler da konkurrierend die epistemische Kraft von
Bildlichkeit in Anspruch nehmen? Oder benutzen sie Wetware auf
molekularer und zellulärer Ebene, um semiotische
Repräsentationsprozesse kurzzuschließen, indem sie die
Authentizität ihrer biologischen Subjekte, Objekte, Abläufe oder
Systeme inszenieren und bewusst herausstellen? Die Verwendung von
Biomedien als künstlerisches Ausdrucksmittel nutzt deren
überzeugende Glaubwürdigkeit und Wirklichkeitsnähe ebenso wie die
manifest präsente Körperhaftigkeit, welche sich aus dem Status
als biologische Einheiten ableitet, welche lebendig sind oder aus
Lebendigem hervorgingen und somit dem Betrachter einer solchen
Kunst gleichen. Während ihre faktische, offenbare oder zumindest
potenzielle Lebendigkeit bei der Rezeption zunächst ein Gefühl
der Unmittelbarkeit hervorruft, tritt die zugrunde liegende
mediale und technologische Konstruiertheit jener Dispositve nach
und nach bruchstückhaft und kryptisch zutage. Der visuelle und
diegetische Kern biotechnologischer Kunstwerke verlangt daher
eine eingehende Analyse, die nicht allein auf die Hermeneutik des
Bildes, sondern direkt auf die künstlerischen
Medieneinschließlich ihrer phänomenologischen Wirkungen und
epistemischen Verknüpfungen gegründet ist. Erscheinungen, die
früher primär die Form von Kunstbildern annahmen, werden heute in
eine verwirrende Vielfalt von Medien übersetzt, verstreut und
fragmentiert. Das Medial-Technologische ist nicht mehr Mittel zum
Zweck, sondern vollwertiges Element der ästhetischen Sprache.
Dennoch führen Biomedien in der Kunst historische Mechanismen der
Authentizitätsproduktion fort, insbesondere jene von
Illusionismusund Indexikalität.

Kommentare (0)

Lade Inhalte...

Abonnenten

15
15