Expedition Arbeit #78 - kne:buster >> Lernen und Kompetenz mit Jungwirth & Knecht

Expedition Arbeit #78 - kne:buster >> Lernen und Kompetenz mit Jungwirth & Knecht

Ein Podcast-Satelliten-Experiment von und mit Stefan Knecht und Alexander Jungwirth
32 Minuten
Podcast
Podcaster
Das Community Radio von Expedition Arbeit

Beschreibung

vor 2 Monaten
Lernen und Kompetenz: Können ist wie Machen mit
Ahnung

In dieser kne:buster-Folge »Lernen und Kompetenz« sprechen
Alexander Jungwirth und Stefan Knecht über ebendas: wie
Kompetenzen entstehen und aus Einsteigern Experten werden.
Experten werden können — wenn ein paar Randbedingungen passen.


»Kompetenz entwickelt sich nicht durch Einsicht sondern durch
emotionale Labilisierung: in Beziehung gehen, sich öffnen --
Vertrauen haben etwas zu tun, was man sonst nicht tut.« — (Arnold
2015)


TL;DR? ( »too long, didn’t read«) kleiner Anreisser-Beitrag auf
digitalien.org: Die Guglhupf-Analogie: wie lernen Menschen?


 
Quellen, Literatur

Arnold, Rolf. 2015. “Wie man führt, ohne zu
dominieren - Wie man lehrt, ohne zu belehren”
https://youtu.be/5CdcCFd7JGY 48min, Vortrag am 5.
KATA-Praktikertag am 20.11.2015 Stuttgart


 


Benner, Patricia E., Christine Tanner, and
Catherine Chesla. 1992. ‘From Novice to Expert: Excellence and
Power in Clinical Nursing Practice’. Advanced Nursery Science,
14(3), , 13–28.


Bloom, Benjamin S., and Lauren A. Sosniak, eds.
1985. Developing Talent in Young People. 1st ed. New York:
Ballantine Books. 978-0-345-31951-7 978-0-345-31509-0


Dreyfus, H. & Dreyfus, St. (1986/87).
Künstliche Intelligenz. Von den Grenzen der Denkmaschine und dem
Wert der Intuition. Reinbek b. Hamburg: Rowohlt. (Orig.: Mind
Over Machine. The Power of Human Intuition and Expertise in the
Era of the Computer. New York: The Free Press, 1986).


 


Gobet, F. & Charness, N. (2018). Expertise
in chess. In K. A. Ericsson, R. R. Hoffman, A. Kozbelt & A.
M. Williams (Hg.), The Cambridge Handbook of Expertise and Expert
Performance. 2. Auflage (597–615). Cambridge: Cambridge
University Press.


 


Gruber, H., Harteis, C. & Rehrl, M. (2006).
Professional Learning: Erfahrung als Grundlage von
Handlungskompetenz. Bildung und Erziehung, 59, 193–203


 


Hakkarainen, K., Palonen, T., Paavola, S. &
Lehtinen, E. (2004). Communities of Networked Expertise:
Educational and Professional Perspectives. Amsterdam: Elsevier


Hayes, John R. 1981. The Complete Problem
Solver. Philadelphia, Pa: Franklin Institute Press.
978-0-89168-028-4


Honecker, Erich — zitiert in der Festansprache
zum 40. Jahrestag der DDR, 7. Oktober 1989, glasnost.de -- siehe
auch https://www.youtube.com/watch?v=VphPebctAsM


Hunt, Andrew. 2008. Pragmatic Thinking and
Learning: Refactor Your ‘Wetware’. Pragmatic Programmers.
Raleigh: Pragmatic. (daraus stammt die Dreyfus-Geschichte, p22ff)


 


“In the 1970s, the brothers Dreyfus (Hubert and Stuart) began
doing their seminal research on how people attain and master
skills.”


 


“Once upon a time, two researchers (brothers) wanted to advance
the state of the art in artificial intelligence. They wanted to
write software that would learn and attain skills in the same
manner that humans learn and gain skill (or prove that it
couldn’t be done). To do that, they first had to study how humans
learn.”


 


“The Dreyfus brothers looked at highly skilled practitioners,
including commercial airline pilots and world-renowned chess
masters. Their research showed that quite a bit changes as you
move from novice to expert. You don’t just “know more” or gain
skill. Instead, you experience fundamental differences in how you
perceive the world, how you approach problem solving, and the
mental models you form and use. How you go about acquiring new
skills changes. External factors that help your performance — or
hinder it — change as well.


 


Unlike other models or assessments that rate the whole person,
the Dreyfus model is applicable per skill. In other words, it’s a
situational model and not a trait or talent model.”


 


Kruger, Justin, and David Dunning. n.d.
‘Unskilled and Unaware of It: How Difficulties in Recognizing
One’s Own Incompetence Lead to Inflated Self-Assessments (PDF
Download Available)’. ResearchGate. Accessed 9 February 2017.
https://www.researchgate.net/publication/12688660_Unskilled_and_Unaware_of_It_How_Difficulties_in_Recognizing_One's_Own_Incompetence_Lead_to_Inflated_Self-Assessments.


 


Lehmann, A. C. & Gruber, H. (2006). Music.
In K. A. Ericsson, N. Charness, R. R. Hoffman & P. J.
Feltovich (Hg.), The Cambridge Handbook of Expertise and Expert
Performance (457–470). Cambridge: Cambridge University Press.


 


Neuweg, Georg Hans. 2020. “Etwas können. Ein
Beitrag zu einer Phänomenologie der Könnerschaft” in: Georg Hans
Neuweg; Rico Hermkes; Tim Bonowski (Hg.)Implizites Wissen Berufs-
und wirtschaftspädagogische Annäherungen. 2020. ISBN:
9783763965953 -- E-Book (PDF):ISBN: 9783763965953 -- DOI:
10.3278/6004682w - wbv-open-access.de


 


Schön, D. A. (1983). The Reflective
Practitioner. How Professionals Think in Action. New York: Basic
Books.



Williams, A. M., Ford, P. R., Hodges, N. J.
& Ward, P. (2018). Expertise in sport: Specificity,
plasticity, and adaptability in high-performance athletes. In K.
A. Ericsson, R. R. Hoffman, A. Kozbelt & A. M. Williams
(Hg.), The Cambridge Handbook of Expertise and Expert
Performance. 2. Auflage (653–673). Cambridge: Cambridge
University Press.

Kommentare (0)

Lade Inhalte...

Abonnenten

15
15
:
: